باشگاه خبری فراساحل: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی معتقدیم جمهوری اسلامیایران نباید به سراغ اوراق سازی کشتی برود. دکتر پروین فرشچی گفت: یک سال است سند جامع توسعه دریایی تهیه شده است اما هنوز به تصویب مقامات اجرایی مربوطه نرسیده، کمیتهای برای اجرای آن ایجاد نشده و حتی ساز و کار اجرایی شدن آن هنوز نهایی نشده است. وی افزود: علیرغم جلسات متعدد در خصوص برنامه ششم، بخش دریایی باز هم مغفول ماند اما ممکن است در ذیل برنامه ششم پنجرههایی باز کرد و سند جامع توسعه دریایی را در آن گنجاند. این سند باید به عنوان بخشی از برنامه ششم توسعه و در پیوست این برنامه مطرح شود.
به گفته وی ارگانهای دریایی در بیست و چهارمین همایش ارگانهای دریایی باید از سند جامع توسعه دریایی به عنوان یک دستاورد دفاع کنند و به جدیت به دنبال اجرای سند جامع توسعه دریایی، سند توسعه فناوریهای علوم دریایی و سند گردشگری دریایی باشند. وی در خصوص علت عدم اجرای بخشنامهها و قوانین محیط زیستی افزود: در بسیاری موارد اجرای قوانین با یک یا دو نهاد نیست و با توجه بهاینکه ذینفعان متعدد هستند کنترل آنها برای عمل به اجرای قانون بسیار مشکل است. وی خاطر نشان کرد: اگر ضعفی در اجرای قانون وجود دارد بهاین دلیل است که سازمان محیط زیست یک سازمان اجرایی نیست بلکه ناظر بر اجرای قوانین است و در اجرای قوانین مسئولیتی ندارد.
پیش بینی پسروی آب دریای خزر طی 15 سال آینده
وی با اشاره به پیش بینی پسروی آب دریای خزر طی 15 سال آینده گفت: در حال حاضر سالیانه 18 تا 24 سانتیمتر پسروی سطح آب دریای خزر به وقوع میپیوندد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر گفت: نیاز آبی نباید به قیمت از دست دادن جنگلهای هیرکانی و از بین رفتن اکوسیستمهای منطقه باشد. وی تصریح کرد: دریای خزر در حال پسروی است و برداشت آب به مقدار زیاد در دراز مدت تاثیر مخرب بر روی این دریا میگذارد و ممکن است نیاز آبی را برای کوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت باعث خشکسالی و تغییرات اکوسیستم منطقه میشود.
وی اظهار داشت: در هیچ نقطهای از دنیا انتقال بین حوزهای به عنوان بهترین گزینه مطرح نیست و اگر سایر گزینهها مانند مدیریت سدها، مدیریت چاهها، آبهای زیرزمینی، تغییر روش کشاورزی، مدیریت خاک و ... به نتیجه نرسد گزینه انتقال بین حوزهای با شرایط خاص و به عنوان آخرین راه انتخاب میشود. فرشچی گفت: موافق انتقال بین حوزهای از دریای خزر نیستیم و اگر سایر گزینهها به نتیجه نرسیده باشد و نیاز آبی کشور هم زیاد باشد انتقال بین حوزهای از دریای عمان جای مطالعه دارد. وی در خصوص پروژه آب شیرین کن انتقال آب از خلیج فارس به یزد و کرمان افزود: سرمایه گذاریهای مربوط بهاین پروژه در دولت گذشته صورت گرفته است و دو فاز آن هم انجام شده است ضمن اینکه مجوز تنها برای مصرف آب شرب داده شده است.
حیات خلوتِ زباله کشورهای همسایه نباشیم
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تقاضای بسیار بالای اوراق سازی کشتی در کشور گفت: صنعت اوراق سازی کشتی و بازیافت آن یک صنعت بسیار پردرآمد و در عین حال کثیف ترین صنعت دنیاست. وی تصریح کرد: این صنعت احتیاج زیادی به نیروی انسانی ارزان دارد و در عین حال آلودگی بسیاری را تولید میکند. فرشچی گفت: برخی کشتیهای مغروقه را از سایر کشورها خریداری کردهاند و به دنیال جایی برای بازیافت آنها هستند در حالیکه ما نباید حیات خلوت زبالههای کشورهای همسایه باشیم. وی افزود: با توجه به شرایط زیست محیطی، شکنندگی، اکوسیستم و بسته بودن دریای خزر بهاین نتیجه رسیدهایم که دریا جای مناسبی برای اوراق سازی، بازیافت و تعمیر کشتی نیست.
وی تصریح کرد: در مرحله اول و به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی نظر ما این است که جمهوری اسلامیایران نباید به سراغ اوراق سازی کشتی برود در مرحله دوم کشتیهای مغروقه بسیاری در اروند رود، خلیج فارس و دریای عمان وجود دارند که تقاضا برای اوراق آنها بسیار زیاد است که اگر قرار باشد بر اساس منافع ملی یک کارخانه بازیافت کشتی داشته باشیم کارگروهی از ارگانهای دریایی تشکیل شده کهاین کارگروه تصمیم میگیرد، کارخانه اوراق سازی در چه محلی باشد. وی خاطرنشان کرد: در خلیج فارس و دریای خزر به هیچ عنوان اجازهایجاد کارخانه اوراق سازی داده نمیشود اگر قرار باشد در دریای عمان چنین کارخانهایجاد شود باید جانمایی صورت گیرد و تکنولوژی انتخاب و ضوابط و مقررات کنوانسیون بازیافت کشتی حتما رعایت شود در این صورت ممکن است اجازه تاسیس یک مرکز بازیافت کشتی در سواحل دریای عمان داده شود.
کد خبر : 2302
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir